In toata lumea marile companii isi asociaza imaginea cu personalitatile marcante ale momentului. Fie ca sunt sportivi celebri, actori sau artisti, marile branduri isi aleg ambasadorii cu mare grija. Oamenii de-acolo stiu ca produsul lor se vinde in functie si de acest aspect. Cheia e simpla si o spunea marele Henry Ford la inceputul secolului trecut: “Dacă toţi banii mei ar fi 20 de dolari, de 2 dolari aş cumpăra creioane şi de 18 dolari aş face publicitate la ele”.
Oamenii de afaceri veritabili au inteles cateva principii de baza pe care le aplica aproape obsedant, indiferent de domeniul in care activeaaza. Ei stiu foarte bine ca oamenii cumpara de la oameni si mai stiu, la fel de bine, ca produsul lor se vinde bine daca este marketat cum trebuie. Nu in ultimul rand, au inteles ca reclama chiar este sufletul comertului si degeaba ai un produs bun, daca nimeni nu stie de existenta lui.
Dar nu stau acum sa tin lectii de marketing, intrucat nu acesta este scopul acestui articol. Ideea de la care am pornit este foarte interesanta. Am pus intrebarea: Ce sportivi sunt buni pentru marketing ? Ce branduri isi asociaza numele cu jucatorii din Romania.
Simona Halep nu trece bine sticla
Probabil, te vei grabi si vei spune ca Simona Halep este sportiva momentului, ca este locul 3 WTA, ca are vizibilitate, ca o stiu copiii, ca mereu se claseaza bine etc.
Raspunsul meu n-ar fi acesta. Din punctul meu de vedere Simona Halep nu trece bine sticla, in momentul acesta. Ca ii da Adidas 500 de mii de euro pentru un contract de imagine, este alta discutie. Din punctul meu de vedere Simona Halep n-are vizibilitatea pe care ar trebui sa o aiba un loc 3 WTA. Dar si asta este alt aspect si cum nu sunt in staff-ul Simonei, nu-mi permit eu sa ii dau sfaturi. Stie ea mai bine ce are de facut.
Personal ma intereseaza sa realizez un top al sportivilor din Romania care ar face foarte bine fata ca brand ambassadors ai diverselor companii. Fie ca sunt societati romanesti sau straine, cred ca marile companii ar trebui ca pe viitor sa isi asocieze imaginea cu sportivi inteligenti, carismatici si performanti.
Revin la ideea de sus: Oamenii cumpara de la oameni. Oamenii se asociaza cu alti oameni. Daca tu joci baschet, evident ca vei cumpara mai repede un iaurt pe care stii ca il bea si jucatorul tau preferat si tot asa.
Ghita Balmus – bun pentru marketing
Tema acestui articol, Ce sportivi sunt buni pentru marketing, mi-a fost sugerata involutar de o poza a jucatorului de baschet Ghita Balmus. Navigam pe net si am vazut o poza trasnet cu acest jucator. Poza o vezi mai sus. Dar probabil te intrebi cine este Ghita Balmus. Hai sa lamurim acest aspect. Ghita Balmus este un tanar jucator de baschet, in prezent component al echipei Dinamo Bucuresti. La viata lui, Ghita a trecut pe la Arad, Steaua, Chiajna. A imbracat tricoul catorva echipe din Divizia A si s-a facut remarcat prin combativitate. Apoi, lucrurile au curs oarecum firesc pentru acest tanar jucator originar din Arad. A inceput sa fie din ce in ce mai apreciat, a reusit promovarea cu Steaua pe prima scena a baschetului si, nu in ultimul rand, a intrat in inimile suporterilor. Asta l-a transformat intr-un jucator indragit si extrem de bun pentru marketing. Primii care au speculat carisma aradeanului au fost cei de la Steaua. A facut cateva sedinte foto, a participat la emisiuni, a fost mereu in atentia presei si a site-urilor. Faptul ca a legat bine subiectul de predicat a fost un alt lucru extrem de important. Firul s-a rupt in momentul in care jucatorul nu a mai fost o prioritate pentru ros-albastrii si a fost indepartat de la echipa.
Revin la poza de mai sus. Ghita Balmus are toate atuurile pentru a fi un bun brand ambassador. Trece bine sticla, este carismatic, vorbeste fluent si coerent, ii place si cauta atentia camerei de luat vederi. Minusurile sale in momentul de fata sunt lipsa rezultatelor. Faptul ca nu evolueaza in nationala Romaniei, asociat cu faptul ca Dinamo evolueaza in esalonul secund, il transforma pe Ghita Balmus intr-un jucator neinteresant pentu publicitari. Dar, cu siguranta, Ghita Balmus ar face fata cu brio ca imagine a unui constructor de masini gen Abarth, Mini, Volkswagen Beetle. Masinile retro ar fi o alegere foarte inspirata pentru o asociere cu un asemenea jucator.
Razvan Lucescu stie sa poarte un costum
Un alt personaj interesant din punct de vedere al marketingului este Razvan Lucescu. Fostul antrenor al Rapidului si al tricolorilor a cochetat deseori cu reclamele si a fost imaginea unui cartier rezidential din Brasov. Razvan Lucescu este genul de personaj care stie sa poarte un costum si sa transmita profesionalism. A castigat ceva bani din reclamele pe care le-a facut, dar din pacate nu a stiut sa mentina vie atentia agentiilor.
Levente Szijarto – imaginea succesului
Intr-un top al sportivilor buni pentru marketing l-as include pe Levente Szijarto, jucatorul campioanei CSU Asesoft Ploiesti. Ajuns la alt nivel, Levi Szijarto face trecerea perfecta intre performante si imagine. Cele 18 trofee din palmares (11 titluri de campion, 5 Cupe ale Romaniei, o Cupa Europeana, o Super Cupa a Romaniei), il plaseaza pe Levente Szijarto drept cel mai titrat jucator de baschet in activitate din Romania. Component al nationalei Romaniei de mai bine de 15 ani, Levi este o imagine a succesului. La fel ca si Ghita Balmus, extrema prahovenilor este mai mereu in centrul atentiei. Din pacate, companiile din Ploiesti nu speculeaza deloc acest lucru si pana acum nici una nu si-a asociat imaginea cu cea a lui Levente Szijarto. Poate doar colaborarea cu casa de moda Exordia Concept sa fie un inceput timid pentru Szijarto.
Rusescu – personajul interesant din fotbalul romanesc
Raul Andrei Rusescu este unul dintre jucatorii cei mai iubiti din Ghencea. Titlul cu numarul 24 din Ghencea a fost in stransa legatura cu prestatia de exceptie a jucatorului nascut la Valcea. Titlul de golgheter cucerit atunci l-a propulsat la Sevilla. Totodata, agentiile l-au monitorizat mult mai atent si i-au propus lui Rusescu niste contracte interesante. Printre altele jucatorul Stelei a fost imaginea Gillette.
Ciprian Marica a uitat sa marcheze
Tot la capitolul fotbal, Ciprian Marica a aparut in diverse reclame si a avut o vizibilitate foarte buna. Chiar daca a uitat sa marcheze, atacantul nationalei a captat atentia, dar totusi timid fata de ce ar putea realiza un fotbalist de top. In cazul lui, accidentarile frecvente si lipsa unor rezultate concrete au condus spre o situatie nefavorabila.
Alti sportivi buni pentru marketing:
Daca in secunda asta m-ar suna cineva si m-ar intreba ce propuneri am, alegerile mele ar include in afara celor mentionati anterior, urmatoarele nume interesante:
Ana Maria Branza – un personaj interesant, cu mult bun-simt si cu performante notabile. O persoana cu care poti colabora lejer si care cu siguranta ar transmite clar mesajul companiei pe care ar reprezenta-o.
Ianis Hagi – desi este inca un pusti, jucatorul Viitorului Constanta poarta un nume greu pe tricou. Asocierea dintre tata si fiu cu siguranta nu va fi stearsa niciodata. Aici s-ar putea da un boom de imagine. Chiar sunt curios care va fi prima companie care va investi in tanarul Hagi.
Adrian Gutoaia – jucator de baschet, component al nationalei, Adi Gutoaia este un jucator care pleaca in cantonament cu un geamantan de carti dupa el. Lucrul acesta il transforma intr-un tip extrem de inteligent, de informat si de cult. Personalitatea lui puternica emana hotarare, asa ca bancile n-ar trebui sa stea prea mult pe ganduri!
Dorin Rotariu (fotbalist la Dinamo Bucuresti) ar putea si el sa fie imaginea unor branduri, mai ales pentru produse destinate adolescentilor. Putin imatur, Rotariu ar putea fi o acrosa pentru tineri.
Concluzii personale
Piata din Romania inca nu este in stare sa ofere multe exemple de sportivi potriviti pentru marketing. Inca in fotbalul romanesc lipseste un jucator de talia lui Fredrik Ljungberg care la inceputul anilor 2000 era vedeta lui Arsenal, dar si ambasadorul mai multor companii. In portofliul lui s-au numarat de-a lungul timpului branduri precum Calvin Klein, Nike, Procter & Gamble, L’Oreal, Puma, ESPN si Pepsi.
In Romania situatia este cu totul alta. Companiile se feresc de scandaluri si de asocieri dubioase de imagine. Adevarul este ca multi dintre sportivi nu leaga subiectul de predicat si nu stiu sa faca acordul la acuzativ. Acest lucru se simte si cand diversele televiziuni de sport incearca sa faca promo-uri cu sportivi. Dictia este jalnica, limbajul non-verbal praf, mesajul abia se intelege. In acest context, evident ca agentiile de publicitate se feresc de o colaborare cu jucatorii din Romania, insa viitorul va insemna tocmai o colaborare stransa intre cele doua parti.
Daca ti-a placut acest articol, te asteptam cu un LIKE pe pagina noastra de Facebook si pe pagina de Google+ si te rog sa dai articolul mai departe.
De asemenea, te rog sa completezi mai jos sugestiile tale cu sportivi buni pentru marketing pentru a face un articol complet pe acest subiect.